MEMBER TOK MAT

Ahad, 18 Mac 2012

CARA PENJAGAAN PERMATA KAMI

Assalamualaikum wbt

Untuk kali ini saya ingin mendedahkan cara penjagaan koleksi permata geliga yang kami maharkan bagi kemudahan saudara semua:

P/S : Jika ada yang tidak disenaraikan , sila sms saya... mungkin lupa...banyak sangat...

GELIGA TAHAP BIASA 

- Geliga Paksi
- Geliga Langit
 -Geliga Bunga Alam
- Geliga serai hutan
- Geliga Payung sulaiman
- Geliga Air Terjun
- Jed
- Batu Bumi
- Geliga Air Biru


Cara penjagaan : Basuhkan dengan air suling dan cajkan kepada matahari agar kekuatan auranya bertambah , jika ingin dizikirkan.. Amalkan membaca zikir " Ya latif, Ya Khobir " @ " Subhanallah hi amma yusrikun " @ Lailah haillallah 1000x " atau yang termampu..Amalkan sebanyak yang mampu

_____________________________________________________________

GELIGA TAHAP SEDERHANA

- G.P.S
- G.U.S
- G.U.Tedung
- G. Madu
- Kayu Gara'
- G. Ibu Mutiara Sfera
- Delima Merah & Pink
- Geliga Laut Mati

Sama seperti Tahap Biasa. Cuma tambahan ia perlu di letakkan madu dan beras

_____________________________________________________________

GELIGA TAHAP TINGGI

- Batu Kursani Puteh
- Besi Kursani Kuning
- Besi Meleleh

( Letakkan minyak di permukaannya , minyak atar yang tiada alkohol )


_____________________________________________________________


GELIGA TAHAP SUPER

- G. Senduduk Puteh
- G. Cenuai Puteh
- G. Cenuai Bara @ Merah @ Api
- G. Cenuai Emas

( Dilarang basuh dengan air, cajkan di matahari KURANG DARI 1 JAM ,Simpan di dalam air ketika tidak digunakan )


- Besi Kursani Gred A+++

( Sapukan minyak atar seminggu sekali )

- G. Mani Gajah

( Sapukan minyak atar tanpa alkohol dan cajkan di matahari selama 1 jam )

- G. Bulan

( Bersihkan dengan air suling dan cajkan di matahari selama 2 jam, dilarang pakai sewaktu bulan mengambang )

- Buntat delima

( Simpan di dalam buah delima bersalut kapas dan madu selama 40 hari )

- Buntat Lipan

( Dilarang meletak minyak @ Air , letakkan di dalam badan lipan, hiris badan lipan dan masukkan ke dalamnya selama 40 hari. Di simpan selama 40 hari bagi caj kekuatan auranya )

- G.S.K.A.J
- G.Malakai

( Basuh dengan air suling dan cajkan di matahari , amalkan wirid zikir " Ya Latif , Ya Khobir " sebanyaknya minimum 301x Setiap solat )


_____________________________________________________________


PERTAMA KALI MEMAKAI PERMATA GELIGA KAMI 

Hendaklah membaca: 

- Bismillah
- Al Fatihah
- Selawat Nabi Muhammad

Kemudian Baca :

- Al- Fatihah : Sedekah pada diri
- Al- Fatihah : Hadiah Buat Rasullullah
- Al-Fatihah 40x : Hadiah Kepada Saya


SEMUA GELIGA, PERMATA DAN BATUAN KAMI TIDAK BOLEH KENA UDARA TANDAS DAN DI BAWA MELAWAT ORANG MENINGGAL. LALU TEPI MAYAT EKSIDEN JUGA BOLEH TARIK SEDIKIT AURANYA.... JIKA TERLINTAS JUGA TANPA ADA SEBARANG BENDA METAL @ BESI ( CTHNYA: BODY KERETA ) , DI MINTA PULIHKAN SEMULA DENGAN CARA YANG DIBERIKAN, JIKA KURANG JELAS SILA HUBUNGI SAYA TERUS

61 ulasan:

  1. Alhamdulillah. Terimakasih En. Mat.

    BalasPadam
  2. Buntat kelapa dan G Naga macammana En. Mat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama tuan... baru nampak komen ni...ai

      Padam
  3. G.Naga cuma diletakkan minyak, simpan dalam kapas dan masukkan beras... Buntat kelapa saya tidak arif tuan... perguruan cakap kena masukkan dalam minyak kelapa..wallahualam

    BalasPadam
  4. 'TIDAK BOLEH KENA UDARA TANDAS' Jika nak masuk tandas simpan dan poket boleh En. Mat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh... asal jangan tekena udaranya..masuk dalam molot juga boleh.tapi nanti takot tertelan pulak isk isk isk

      Padam
    2. Tok Mat kena update rasanya bab ni. Dah banyak jenis geliga yang dimahar kebelakangan ni. Kalu x jenuh layan sms. yg nak sms pun jenuh gak ... hu hu hu

      Padam
  5. Kalau Tertelan Lagi haru... Itu bukan Udara Tandas... Itu dah dikira Tong Najis... Hehehe gurau jerrr.

    BalasPadam
  6. kena ujan boleh ke tok mat.........

    BalasPadam
  7. Nak tanya delima merah sy ta kuar warna,tapi masa nk wat cincin org kedai tu ckp ade khadam,die kate ta sesuai wat cincin,tapi masalah delima tu da pernh dikikis oleh org,skrg die ta kuar warna merah,ayah sy nak jual,tapi dlm hati sy ta na delima tu dijual,ade cara ta utk wat delima tu kuar warna...sekurangx2tok mat nye delima tu ta jatuh kat tgn org yg salah..kalo ley biar turun temurun,bab duit sy ta na walaupon die kate nk bagi..ade ta cara die

    BalasPadam
    Balasan
    1. Caranya sama dengan Penjagaan Geliga Lipan Tuan

      Padam
  8. ksiannye... kontek tok mat terus la tny....

    BalasPadam
  9. mcm ne nk menjaga batu serai??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Batu serai tak susah, camporkan dengan beras, jangan letak minyak... letak minyak ni kat kayu saja agar tak reput

      Padam
    2. Salam tok.. Sya ada mustika serai tok.. sya xpernah simpan dalam beras tok.. tapi sya selalu calit minyak ja tok.. xapa2x tok?

      Padam
    3. Salam tok.. saya ada mustika serai tok.. sya xpernah simpan dalam beras tok tapi sya selalu calit ia dengan minyak tok.. tidak apa2x juga tok?

      Padam
    4. palit lahh tuan.. tapi bagi tok membazir sahaja... minyak itu tuan palit saja di keris dan benda besi

      Padam
  10. Mcmne sy nk bli geliga ni smua?ada no phone x?

    BalasPadam
  11. klw batu ruby star ngan tiger eye ade tak cara nye???

    BalasPadam
  12. Salam tok,klo kte kumpul smue pemata tok,n wat pe yg tok sruh ketika mula2 trima pemata tok,blh x tok..

    BalasPadam
  13. Salam tok,klo kte kumpul smue pemata tok,n wat pe yg tok sruh ketika mula2 trima pemata tok,blh x tok..

    BalasPadam
  14. Tok tempat saya ada serai bunga tapi tak tahu cara nak tarik batu serai boleh tolong ajar bagaimana mau tarik

    BalasPadam
  15. Penjagaan batu kecubung mcm mana pula tok??

    BalasPadam
  16. Ada tak lagi batu geliga boleh beranak tu ibu mutiara namanya kalau tak silap

    BalasPadam
  17. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  18. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  19. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  20. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  21. assalamualaikum saya sulaiman ..saya tertelan buntat lipan putih satu dan satu lagi ada bersama saya ..Apa akan jadi tuan?

    BalasPadam
  22. assalamualaikum saya sulaiman .saya tertelan buntat lipan putih sebiji dan ada sebiji lagi bersama saya dan tuan saya nak tau apa akan jadi tuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau Buntat tu asli, insyallah tak lama lagi tuan akan meninggal dunia kerana buntat lipan sebenarnya bisa lipan

      Padam
    2. Tok sy ad buntat siput tpi warna nya da pudar mcm mana nk naik kan warnanya blik tok?

      Padam
    3. mesti tuan ada rendamkan ia dalam air cuka atau perahan limau nipis utk lihat ia bergerak2... erm.. memang x dapat dah tuan, ia dah mati kalau macam tu

      Padam
    4. Tpi sy tak rendam kn kt air cuka atau limau nipis tpi sy rendam kn kt air kelapa

      Padam
    5. Tok ad cara tak untuk pulihkan dia?

      Padam
  23. Macam mana penjagaan buntat zaffron ni tok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. minyaknya di sapukan pada buntat ini tuan, simpan dalam kapas yang ada sikit beras... balut kain...

      Padam
  24. Macam mana penjagaan buntat zafron tok?

    BalasPadam
  25. Tok kalau
    1. Kecubung laut
    2. Batu taat wali
    3. Geliga puncak mahligai biru
    4. Melor
    Camne tok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. semua di masukkan dalam beras kecuali geliga melor, di letakkan minyak kerana ia mampu menyerap minyak dan menjadikan uratnya berseri, jangan letak banyak., setitik pun dah kira banyak

      Padam
  26. Tok sy ad buntat siput tpi warna nya da pudar mcm mna nk naik kan balik warna nya tok?

    BalasPadam
  27. Tok sy ad buntat siput tpi warna nya dah pudar mcm mane nk naik kan balik warnanya tok mat?

    BalasPadam
  28. Aslmualaikum. Tok. Bertam dan tas rimau ade effect ke pd geliga semut? Sblm ni byk semut kt umah sejak simpan geliga semut. Tp skrang nk jumpe sekor dua pn susah sjak simpan bertam dan tas rimau..

    BalasPadam
  29. Aslmualaikum. Tok. Bertam dan tas rimau ade effect ke pd geliga semut? Sblm ni byk semut kt umah sejak simpan geliga semut. Tp skrang nk jumpe sekor dua pn susah sjak simpan bertam dan tas rimau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bertam bisa tuan, cuba elakkan, jika dah lama campur, ia akan membuatkan g.semut tu sukar pulih semula , pulihkan dengan mendedahkannya pada bulan mengambang sebanyak 3x/3bulan

      Padam
    2. Begitu rupenye. Kl sy balut cincin bertam tu dgn kain kuning dan letak dlm buluh yg tok bg,simpan dlm kete.manakala g.semut pula simpan dlm umah.bleh x tok?

      Padam
  30. Tok adkah pnjagaan semua geliga yg tok sebutkan tu sama. Wlaupun org lain yg jual? Trima kasih tok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. x sama tuan... lain peniaga lain caranya tuan

      Padam
  31. Baik tok.. Lg 1 nk tnye air sulin tu air botol minuman tu kn? Atau air yg klua dri air acond tu??

    BalasPadam
    Balasan
    1. tok pernah masa kecil terminum air econd masa tertidur dalam bas ekspress... akibatnya kepala pening, dan muntah muntah selama 3 hari. air tu rasa macam kita jilat besi.

      Air suling bagi tok air yang kita masak kemudian wapnya naik, wap yang naik tu lah air suling.. air mineral bukan air suling

      Padam
  32. Tok ada tips lain utk dptkn air sulin.. Ssh la nk dpt air tu dri wap.. Asek kering je.. Huhu

    BalasPadam
  33. Tok. Mcm mna cara menjaga buntat siput tu tok??

    BalasPadam
  34. Assalamualaikum tok.. Nk tanya, mcm mne nk menjaga buntat siput tu tok???

    BalasPadam
  35. Air suling ada jual kat giant tuan

    BalasPadam
  36. Air suling ada jual kat giant tuan

    BalasPadam
  37. Assalamualaikum.. Tok.. Cmna nak pulihkan panca delima agar letak dalam air jd merah...

    BalasPadam

Setiap Komen Anda Di rekodkan di dalam Sebuah Sistem Canggih Kami